Orienter dig om dit forbrug og forstå dine rettigheder

Forbrug er i den grad noget, der bliver anvendt hyppigt i det danske samfund. Der bliver handlet og solgt, og forbrugersamfundet vokser og vokser.
Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan du få hjælp og gode råd til at holde styr på overblikket, og du kan blive klogere på dine rettigheder i forhold til handel og klager. Der bliver taget aktuelle emner op og der bliver udgivet nyheder om forbrugersamfundet på hjemmesiden, som du kan få gavn af i din hverdag. Hjemmesiden er et tilbud om hjælp til dig, som gerne vil forstå og have bedre styr på hvilke regler der er opstillet om køb og salg af varer i Danmark. 

Råd og rettigheder

Der findes et hav af rettigheder, som du måske ikke er klar over. På forbrug.dk kan du orientere dig og lære meget mere om emnet.
Der gælder regler for alle dele af forbrugsverdenen i Danmark, og det kan være belejligt at være sat ind i nogle af de regler. Det involverer bolig, tøj, elektronik, rejser og transport. Derudover er der også regler for abonnementer, mærkningsguide, reklamer, jul og E-handel. Det kan være svært at finde rundt i reglerne, men på hjemmesiden kan du vælge den kategori, som du vil vide mere om, og på den måde navigere dig sikkert og simpelt rundt i dine rettigheder.
Ydermere har du mulighed for at få råd, udover at lære om dine rettigheder. Under flere af kategorierne kommer der gode råd til dig som forbruger, og der opstilles ting, som du skal være særligt opmærksom på som køber. Du har endda mulighed for at vælge kategorien ’Ung forbruger’, som kan give oversigt over rettigheder og gøre opmærksom på de ting, som den almindelige unge dansker måske ikke er klar over, når de handler i butikker og på internettet.
Når du kender dine råd og rettigheder med hensyn til dit eget forbrug, vil du altid være på forkant.

Klagemuligheder

Hvis dit køb ikke opfylder kravene, kan du klage. Du skal altid starte med at gå ned i forretningen eller ringe til internetforhandleren, og se hvad de vil tilbyde dig som løsning. Alt efter hvad der er galt med varen, kan du få en god løsning på problemet. Hvis det ikke er tilfældet, kan du starte en klagesag.
En klagesag indebærer at du starter en sag hos Center for Klageløsning eller et andet ankenævn. Hvis du kan klage om den pågældende sag, sender du din klage afsted. Derefter kan du følge din klage.
Du har muligheder for at klage om varer, som du har købt. Du har reklamationsret, og nogle steder har du også fortrydelsesret. Du har masser af muligheder med dit forbrug, og du kan lære meget mere om dine klagemuligheder på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside. Hjemmesiden giver dig en overskuelig oversigt og svar på emner, som du kunne have brug for.
Forbrugerstyrelsen har tilmed også ’Forbrugerhotlinen’, hvor du kan gå ind og finde endnu flere svar på dine spørgsmål om råd og rettigheder i forhold til køb og salg af varer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *